Nová Orbea Terra 2024 bola predstavená
Nekončené objavovanie, cezpoľné dobrodružstvá, drsné vedľajšie cesty a štrkové chodníky, existuje veľa názorov na to, čo je gravel. Čo však nepochybuje, je to, že gravelový bicykel musí zvládnuť všetky tieto výzvy s bezpečným ovládaním, rýchlosťou a pohodlím, ale predovšetkým s chuťou baviť sa. Gravel je vesmír rôznych používateľov a terénov. Z tohto dôvodu je Terra kompletná platforma s rôznymi modelmi v hliníku a karbóne, kde si vyberie ten pravý bicykel každý bez ohľadu na fyzické schopnosti alebo finančné možnosti.
Orbea Terra 2024 je dizajnovaná od základov pre gravel, Terra nie je cestným bicyklom prestavaným na gravel alebo odľahčeným horským bicyklom. Má špeciálnu gravelovú geometriu, ktorá je prispôsobená pre komfort a ovládanie na rôznych povrchoch. Môžeš ju použiť na dlhých výletoch, kde si užiješ pohodlie cestného bicykla, na gravelové dobrodružstvách, kde oceníš odolnosť a ovládanie horského bicykla, alebo na všetko medzi tým. Terra má široké plášte, ktoré ti poskytnú pohodlie a priľnavosť na rôznych povrchoch, a je vybavená veľkým počtom držiakov na príslušenstvo.
Konečne zistíš, kam ťa nepreskúmaná štrková cesta zavedie, alebo sa pustíš na svoje výlety hoci aj cez noc. Je tu celý svet, ktorý treba preskúmať, a Terra je pripravená preskúmať ho s tebou.
Rýchle dobrodružstvá
Najšportovejšou možnosťou v rodine je model Orbea Terra M, rýchly a ľahký na cesty alebo gravelové zábavné dobrodružstvo. Karbónový rám ponúka dokonalú kombináciu hmotnosti, pohodlia a sily, zatiaľ čo úložný LOCKR systém sa stará o uloženie všetkých potrebných vecí a s programom individualizácie MyO môže byť tvoje Terra jedinečná ako tvoje dobrodružstvá.
Výbava
Terra môže byť vybavená pneumatikami 700c x 45 pre rýchlosť a efektivitu na poľných cestách, alebo pneumatikami 650b x 50 pre extrémnu odolnosť a vysokoobjemové pohodlie, ak potrebuješ trochu viac trakcie.
Konštrukcia rámu Terry rieši problém, ktorý existuje v mnohých gravelových rámoch. Ide o poskytnutie rôznych možností pohonu bez toho, aby to malo vplyv na priechodnosť pneumatík.
Rám karbónových modelov ponúka úložný priestor vo vnútri spodnej rámovej trubky, skrytý za košíkom na fľašu, kde je priestor na dušu, pumpu alebo bombičku CO2, ako aj na náradie.
Vo vyšších výbavach môže byť Orbea Terra vybavená karbónovými kolesami Oquo Road Control, ktoré ti umožnia jazdiť ďalej aj potom, čo skončí cesta.
Karbónové kolesá Oquo Road Control sú navrhnuté tak, aby poskytovali pohodlie a spoľahlivosť na dlhých cestách a dobrodružstvách. Disponujú robustnou konštrukciou, ktorá odolá náročným podmienkam, a zároveň ponúkajú vynikajúcu jazdnú kvalitu. Tuned Stiffness znamená, že Oquo prispôsobuje napnutie špic k dizajnu ráfika, aby optimalizovalo jazdný pocit každého kolesa.
Rám
Rám Orbea Terra vďaka 390 mm dlhej karbónovej vidlici dobre pohlcuje nerovnosti a vďaka odnímateľnému uchyteniu prednej prehadzovačky je možné použiť jedno, alebo dvojprevodníkovú sadu.
Vpredu Terra využíva inteligentný systém vnútorného vedenia kabeláže značky Orbea – známy ako „OC ICR“. Táto technológia umožňuje použitie nadrozmerných ložísk hlavového zloženia 1 1/2 palca, ale používa štandardnú okrúhlu "taperovanú" hlavovú trubku 1 1/8 palca. To znamená, že môžeš použiť ľubovoľnú kombináciu predstavca a gravelových riadidiel, pokiaľ použiješ adaptér značky Orbea, ktorý je súčasťou bicykla.
Štandardná sedlovka s okrúhlym priemerom 27,2 mm ti tiež umožňuje používať širokú škálu sedloviek a otvára možnosť použiť aj sedlovku s teleskopickým zdvihom pre gravelové bicykle (je tu tiež vnútorné vedenie pre túto možnosť).
Rám má na koncovkách závitové prvky pre plnohodnotné blatníky. Pre tých, ktorí zdolávajú veľké vzdialenosti, Terra ponúka trojicu úchytov na košíky na fľaše.
Vnútorná časť rámu poskytuje priestor na uloženie náhradnej duše a multifunkčného náradia, ako aj pumpy alebo kartuše CO2. Všetky sú zaistené priloženým vreckom a neoprénovým obalom.
Pri stredovom zložení ďalší krytý port, ktorý je určený na uchytenie rozbočovacej skrinky Shimano EW-RS910 Di2 a nabíjacieho portu (pre systémy GRX Di2 a 11-rýchlostné systémy Di2).
To znamená, že nemusíš viesť kábel až k koncu riadidiel.
Vidlica Terra má veľmi výrazný ohyb, ktorý posúva korunku vidlice dopredu. Tento dizajn účinne predlžuje dĺžku vidlice, aby lepšie rozptyľovala vibrácie a absorbovala nárazy z hrboľov a koľají.
Kompaktný dizajn rámu odhaľuje dostatočnú časť sedlovky, ktorá pomáha jej pružnosti. Orbea tiež uvádza, že uloženie karbónových vlákien v sedlovej trubke a spoji stredového zloženia bolo špeciálne vyvinuté na zlepšenie pružnosti zadnej časti.
Orbea dobre využila nadrozmernú dolnú rámovú trubku tým, že zahrnula úložný box (nazývaný „LOCKR“) s uzamykateľnými dvierkami pod úchytmi na košíky na fľaše na spodnej rámovej trubke.
Zadná časť je zachovaná krátka, s dĺžkou reťazových vzpier iba 420 mm. Je teda výrazne kompaktná pre bicykel, ktorý môže byť osadená pneumatiky s rozmerom až 700 x 45c alebo 650 x 50b.
Reťazové vzpery sú asymetrické, pričom na strane pohonu je vzpera spustená v porovnaní s opačnou stranou. Vďaka tomu môže Orbea Terra používať dvojpevodníkovú sadu bez toho, aby sa narušila reťazová línia. Na Terre môžeš použiť vnútorný prevodník s 34 zubami.
Geometria
Geometria Orbea Terra je na polceste medzi rýchlym gravelom, ako je Cervélo Aspero, a dizajnami viac inšpirovanými horským bicyklom, ako je Merida Silex. Orbea v porovnaní zo starým modelom predĺžila reach. Uhol hlavy je 71,5 stupňa – strmší ako má stará Terra – a je kombinovaný so 100 mm predstavcom, aby riadenie zostalo ostré a rýchle.
Ostré riadenie je umocnené aj krátkym "predskokom" na vidlici, ktorá je optimalizovaná pre každú veľkosť.
Stredové zloženie je nízko položené, aby kompenzovalo vyšší posed, ktorý získate pri používaní gravelových pneumatík s väčším objemom, a zároveň by malo pomôcť, aby si sa na bicykli cítil viac prilepený k zemi pri zjazdoch.
Zatiaľ čo veľký rázvor kolies pomáha bicyklu cítiť sa stabilne pri vysokej rýchlosti, kompaktné reťazové vzpery sú navrhnuté tak, aby bol agilný na technickej trati.
Uhol sedlovky 73 stupňov, ktorý je typický pre cestné bicykle v kombinácii so sedlovkou s nulovým offsetom je určený na to, aby ťa posunul nad kľuky pre efektívny prenos sily.
Tento uhol sedlovky ti umožní zaujať agresívnejšiu pozíciu na bicykli, ktorá je vhodná na dlhé a rýchle jazdy. Sedlovka s nulovým offsetom pomáha udržať tvoju chrbticu v neutrálnej polohe a znižuje tlak na kríže.
Výsledkom je, že môžeš vyvinúť viac energie na pedáloch a zároveň sa cítiť pohodlne na bicykli aj po dlhých hodinách jazdy.
Ako Orbea Terra jazdí
Bicykel je dokonalý chameleón. Na asfalte aj mimo neho je svižnejší a rýchlejší, než by si si mohol predstaviť u bicykla obutého do veľkých 40c pneumatík.
Určite sa na cíti lepšie na plášťoch s cestnejšou vzorkou ako s „extrémnymi“ gravelovými plášťami. Nízke stredové zloženie pridáva stabilitu v zákrutách a dobre vyvažuje poddajnosť hrubej gumy.
Orbea Terra je dostatočne ľahká, aby nebola "ťažítkom" na dlhých cestných stúpaniach a pevný pocit rámu v stredovom zložení znamená, že sa rýchlo rozbehne a adekvátne reaguje keď pedáluješ postavený.A v teréne sa Terra rozžiari ešte viac. Stredne ťažké hliníkové kolesá by mohli byť pre jazdu v teréne prekážkou, ale obstáli obdivuhodne.
Prechod na ľahšiu sadu kolies by urobil rozdiel v celkovom výkone, ale aj tak Terra vôbec nepôsobí ťažkopádne.
Niektoré gravelové bicykle s „pretekovým“ nádychom sa dodávajú s užšími pneumatikami, ale väčšie objemy Orbea Terra zlepšujú pohodlie a tlmenie. Jazda je pohodlná na rozbitých povrchoch a vidlica skvelo pohlcuje nárazy a aj riaditká tlmia vibrácie. Toto výborne dopĺňa zadná časť, ktorá odvádza rovnako dobrú prácu pri minimalizácii vibrácií, ktoré sajú tvoju energiu a spôsobujú únavu. Karbónová sedlovka je dostatočne odkrytá na zvýšenie pružnosti.
Terra je tiež skvelým spoločníkom v technickejšom teréne. Na niekoľkých výletoch na úzkych lesných chodníkoch rám demonštroval svoju schopnosť zvládnuť technické záležitosti až do bodu, kedy by skutočne bola nutná teleskopická sedlovka.
Orbea Terra je veľmi dobre vyvážený gravelový bicykel, ktorý ponúka skvelú kombináciu rýchlosti, pohodlia a všestrannosti.